In de jungle en weer op weg - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Pino1974 - WaarBenJij.nu In de jungle en weer op weg - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Pino1974 - WaarBenJij.nu

In de jungle en weer op weg

Blijf op de hoogte en volg Pino1974

02 Maart 2016 | Costa Rica, Tortuguero

De jungle uit

De volgende dag maandag, worden we al vroeg gewekt om 5.00 uurzitten we rechtop in ons bed... We zijn in jurasicpark .... Wat een geluiden.... Kyan slaapt nog en dus pakken Alex en ik de camera's en gaan we op zoek. Vlakbij maar ook weer ver weg hoog in de bomen zitten de dino's vermomd als brulapen hoog in de bomen.

Kyan is inmiddels ook wakker en samen gaan we in het donker op zoek naar alles wat ook ontwaakt is. Kyan is daarbij zo druk op zoek dat hij van het pad af valt en daarna ligt hij plat op zijn buik tussen de drek. Maar voordat ik kan gillen of iets kan doen is hij direct opgesprongen en klimt hij alweer naar boven. Boven gekomen van de schrik en een paar schrammen en een kapot broek valt de schade mee. Inmiddels wordt t licht en kunnen we ontbijten. Bij t restaurant zit er een krokodil die kyan van alle kanten wil benaderen voor de mooiste foto's en daarna komt er een apeninvasie naar t restaurant die we van dichtbij op de foto kunnen zetten. Na t ontbijt krijgen we nog een wandeling door de tuin met tekst en uitleg en uiteraard loopt kyan weer voorop en wijst de gids op diverse insecten. De gids is blij en kyan heeft er sinds vandaag een heleboel gezellige opa en oma's uit Amerika bij. Want met die jonge ogen heeft hij iedereen fantastische plaatjes bezorgd.

Voor de lunch is de zon goed gaan schijnen en gaan we lekker voor 2 uurtjes het zwembad in. We drinken heerlijke cocktails en dat allemaal midden in de jungle. Smiddags worden we door een bootje opgepikt en gaan we naar t schilpaddenstrand waar in deze Tijd geen schildpad te vinden is maar wel een heleboel aras prachtige vogels die in zwermen boven ons hoofd vliegen. Daarna bezoeken we een dorpje en geven we speelgoedjes weg waar de kinderen heeeeeel blij mee zijn grappig om kyan te laten zien dat er ook kinderen zijn die blij zijn met een Mac donalds kado terwijl hij ze soms niet eens uit t zakje haalt.
Ook zijn autootjes en zonnebrillen zijn een groot succes overal waar we daarna lopen zie ik een kind met speelgoedje. Sommige huisjes zien er niet uit het is duidelijk te zien dat er een schaarste is aan bouwmateriaal. T interesseert ze ook niet mensen liggen gewoon in de deuropening te slapen of zitten in een stoeltje voor de deur wat brood in een zakje te verkopen. Alex zegt nog als hij al die luie mensen hier ziet dat t m wel wat lijkt niks doen en geen stress. Ik zie t al voor me... Alex liggend in de deuropening voetjes naar buiten en dan een tafeltje in je voortuin met wat foto's van huizen en een bordje te koop...
Daarna geven we de honden wat koekjes en stappen we t bootje weer op.

T eten is hier ook prima verzorgd in evergreen lodge maar ook wel fijn dat we morgen weer vanaf een kaart mogen gaan bestellen. In ons hutje treffen we savonds nog 3 nieuwe bewoners een mega spin, een kikker en een vleermuis boven de voordeur. Ik haal de costaricaanse Freek erbij (de spin hangt te hoog voor Alex jaja). En we kunnen naar bed.

Vandaag, Dinsdag worden we om 9.30 opgehaald en vertrekken we met boot en daarna bus uit de jungle onderweg spotten we nog een mega krokodil. De afgelopen dagen waren prachtig veel dieren gespot en mooie omgeving maar ook vinden we t fijn om zo met z'n drieën straks alleen op pad te kunnen. Stoppen waar we willen en niet meer wachten op van alles.
Met de bus zijn we naar de lunch plek gebracht in afwachting van onze huurauto. De afspraak staat om 13.00 uur maar als iedereen inmiddels vertrokken is word ik toch wel zenuwachtig in t verlaten restaurant gelukkig zijn de restaurant medewerkers erg met ons begaan en bellen ze voor ons met het verhuur bedrijf ze zijn onderweg wordt er om 14.00 gezegd ... Uiteindelijk bellen ze voor ons om 14.30 weer en dan komen ze uiteindelijk 2,5 uur te laat met een grote maar zeer beschadigde jeep. We brengen de chauffeur nog even naar een of ander dorp waar hij met de bus verder kan en gaan dan eindelijk op pad door dit prachtige land. Gelukkig is t nog geen uurtje rijden naar sarapiqui en zijn de wegen goed onderhouden. We komen aan in een gezellige lodge gericht op de aras, kikkers en vlinders en naast onze kamer zit een meer met krokodillen dus kyan wordt weer aangelijnd.

Na de wandeling douchen we en gaan we naar t restaurant wat er gezellig bij ligt en de mannen gaan ondertussen kikkers spotten met een zaklantaarn en ze komen blij terug want HIJ is gespot de kikker met de rode ogen en daar kwamen ze voor. We kunnen terug naar san José vliegtuig pakken en naar huis.
De volgende opdracht is snel bedacht ... We gaan nu voor de aras!

Maar morgenochtend eerst even langs de ananasboer waar we een rondleiding krijgen en onze lunch gaan vissen.... En dan weer 2,5 uur door rijden naar la fortuna. ( gelukkig heeft de reisorganisatie de route gemaild naar dit hotel en ligt t uitgeprint voor ons klaar... Want zonder gps en route op papier vraagt om nieuwe uitdagingen)

• 03 Maart 2016 - 12:32

Simone:

Spannend...Goede reis met de auto!