Op retour naar san José - Reisverslag uit Uvita, Costa Rica van Pino1974 - WaarBenJij.nu Op retour naar san José - Reisverslag uit Uvita, Costa Rica van Pino1974 - WaarBenJij.nu

Op retour naar san José

Blijf op de hoogte en volg Pino1974

17 Maart 2016 | Costa Rica, Uvita

We worden vroeg gewekt nooit door de wekker maar door de natuur. Vanochtend zijn het de brulapen ze zitten vlak voor ons huisje en omdat ons huisje zo hoog staat zien we ze vlak voorons in de hoge bomen.

We ontbijten met een indrukwekkend uitzicht over de jungle naar zee. We rijden naar sierpe (slang) waar we betalen voor de excursie bijna gaat t mis omdat ze denken dat we voor de mangrove tocht komen maar uiteindelijk belanden we in t juiste bootje (mrt nog 7 personen) naar corcovado een prachtig natuurgebied waar de poema's rode papegaaien aapjes krokodillen en slangen etc leven.
Er is 1 ding wat we deze vakantie niet zullen zien en dat is de zeeschildpad dit is nl niet hun seizoen.

We varen door de mangrove door de kanalen spotten wat doodskopaapjes en varen door naar open zee. Dan zien onze gids en de kapitein iets wat het blijkt een zeeschildpad de toeristen zien er nog 1 onder. Maar de gids ziet wat anders de poot van de schildpad hangt naar beneden hij blijkt vast te zitten aan een visnet. Opeens is de enthousiastme van het zien van de schildpad omgeslagen in verdrietig. Hij overlegt en de gids besluit de zee in te gaan hij zwemt er naar toe neemt de schildpad mee naar de boot en de kapitein wikkelt het touw los daarna laten ze m gaan. Hij zwemt prachtig weg en onze gids wordt binnengehaald als held.
Later geeft hij aan dat t niet makkelijk was het net hing vol lood en was erg zwaar daarbij kan een schildpad hard trappen en is zijn schild vlijmscherp waardoor je m moeilijk kunt pakken maar waarschijnlijk was hij doodmoe en dus was t voor de gids makkelijker om m naar de boot te krijgen. Hij baalde alleen dat we het net niet uit t water hadden gehaald.

Zo zie je maar twee mooie dingen. 1 de zeeschildpad kan van ons lijstje en 2. Hij is gered en dat is natuurlijk nog wel veel belangrijker nu dat er steeds minder zijn.
Aan het strand wacht ons een wandeling van 2 uur door de jungle. Een mooiebloedhete tocht die eindigt op t strand waar de grootste populatie rode papegaaien wonen vanwege de amandelbomen. Via t strand lopen we terug uiteindelijk treffen we een koppel boven ons hoofd in de boom maar vliegen uiteindelijk weer weg daarna horen we ze wel maar zien we ze niet.
Na een goede picknick lopen we nog naar de waterval en krokodil en spotten we nog een luiaard. En mag je zwemmen, en dat er een paar meter verderop een krokodil ligt schijnt niks uit te maken die is zeker vegetarisch.

Op de terugweg spotten we vanuit de boot nog een 4 tal papegaaien waarbij er 1 er nog speciaal voor gaat zitten en rondjes draait om zijn tak. Een prachtig showtje.
We pakken de auto en rijden naar onze lodge voor onze laatste nacht hier. Onder een tropische bui vallen we heerlijk in slaap.
Vandaag met de auto richting san José gereden en heerlijk nog even genoten van de laatste zonnestralen bij een fijn bed en breakfast met een Nederlands tintje.

Morgen lekker ontbijten in het Nederlands en dan rijden we naar t vliegveld.